torsdag, april 10, 2008

torsdag, april


Idag hittade jag en nyckel som jag inte vet vad den går till.
Alltid lika spännande!
Och den låg i min jackficka på en jacka som jag inte använt sen augusti-september förra året.


Sinnesstämning:
And when I'm tired,
I am so very tired.
And when it's done,
it's like I killed someone.




Idag på spårvagnen såg jag ett alldeles perfekt skapat ansikte. Det var nog personifieringen av vacker. Och det satt på en yngling, en liten slyngel som inte kan varit äldre än sjutton. Men om man tagit bort kropp och bara sett ansiktet - så var det alldeles ålderslöst.
Alldeles exceptionellt fint... Och, jag kan knappt förklara det. Men jag blev alldeles glad av att se honom. Som att jag blev lite hoppfull...
(Varför det?)
Som när man blir glad av att se något fint och vackert. Därför. Antar jag.

(Och här kommer det som jag tycker man läst så många gånger förr - man trånar efter ungdomen! - :
hade jag varit sjutton eller i de krokarna så hade jag varit dödskär i honom. Helt bergsäkert. Upp över öronen.)


Dagens princip-citat:
- Det är i de flesta fallen en skam, en stor skam att vara sjuk och svag. Att man lyckas få en mängd svaga barn att överleva är inget tecken på kulturellt framsteg.

Hugo Toll 1913

Inga kommentarer: