söndag, april 06, 2008

vackra utsikter, non?

Jag kollar på Kojak. Jag har tittat på TV för första gången på..en månad?
Yoplait-reklamen med en tjej och en kille som är i en sol-ljus lägenhet och killen ligger och rabblar franska ur en bok och tjejen pussar honom och äter yoghurt - den är fin. Jag vill också gå omkring i en ljusdränkt lägenhet med balkong och äta yoghurt och rabbla franska dagen lång. Det är vad jag vill göra.

Några hållplatser bort från mig ligger Bellevue. Förutom att där finns god billig falafel ligger Bellevue Marknad där. Trångt och mycket och yrt där. Men mitt i har de ett litet café och det blandas musik och prat över hela lokalen. På Stallgårdens Marknad som ligger ett par steg därifrån är det lite lugnare, de har fler möbler - färre smågrejer, där finns lite fler designfynd och kanske är det en aning dyrare där också.
I backen ner till marknaderna ligger Moussas Orient-Livs. Jaaaa! Det ska bli mitt nya häng! Det var så fint och stort och de hade så mycket därinne. Det var som lilla Ica Maxi men med trevliga och nya varor och billigare och det härliga brödet! De har det härliga brödet!
Och det ligger bara några hållplatser bort.

På Stallgården gjordes följande fynd:


Hugo Toll 'Hälsovårdens principer'
och Den gamla bondepraktikan.

Mycket speciell läsning. (Se citat nedan).
När jag kommit längre i princip-boken kommer säkerligen ett helt inlägg ägnas åt den... Bara innehållsförteckningen är värd att läsas upp högt.

Nu sköts the good bad-guy i Kojak.
Nu visar de Fame-reklam. Det rycker alltid till i mitt dans-hjärta när de tåspetsdansar och hoppar över den stora salen.

Dagens princip-citat (ett i slutet på varje inlägg från och med idag) :
- "För en pojkes fostran till mod och styrka hör utan tvifvel också att några gånger på allvar få deltaga i ett slagsmål".

Hugo Toll 1913


Inga kommentarer: