söndag, april 06, 2008

jag - en slusk och en jädra slyngel

Det gäller att göra saker i rätt ordning.

Till exempel; om man har diskning, omfattande städning, vikning/instoppande i garderob av tvätt och personlig hygien att bocka av på sin lista är det då inte rätt ordning att börja med att dammsuga. Då måste man nämligen dammsuga runt högarna som ligger på golvet, man yr runt dammet som har lagt sig på alla lediga ytor och de alldeles nytvättade kläderna ligger inte säkra i garderoben utan drabbas av ett sk. dammlager.
En bättre lösning är; tvätt in i garderob, hänga upp övriga kläder, upp-plockande och strukturerande av högar med saker som ligger på fel ställen, diskning, dammning och dammsugning och slutligen en uppfräschning av Självet genom tvagning och övrig hygientillsyn.

Jag själv verkar -även vad gäller det som är absolut bäst för mig personligen - tycka om att göra tvärtom. Nämligen;
1) läsa lite - instoppad i täcket
2) somna i några timmar
3) dammsuga och förstrött plocka upp grejer som ligger på golvet
4) ladda ner ny musik
5) ha besök av en vän
6) sitta framför datorn
7) skjuta upp allt till absolut sista stunden en söndagkväll

Nu har jag - trots att klockan är halv elva - följande att ta itu med:
a) matlåda till imorrn
b) diskning - iallafall en liten ansats till att fixa halva diskberget
c) lägga in min tvätt i garderoben
d) hänga upp övriga kläder på krokarna
e) duscha
f) sova


Dagens princip-citat:
- Vi måste ställa fordringar på oss själfva, och pjosket måste bannlysas med ett förintande hån hvarhelst det visar sig.

Hugo Toll 1913

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha, känner igen mig i det där. helt plötsligt blir allt annat så himla intressant och lockande, och tiden bara flyger iväg! (hur mår armen förresten?)

Plipp sa...

Hugo alltså, vilken snubbbe! Me gusta!