fredag, april 18, 2008

El Stimo


Jag tänker på manipulation. Alla olika former som man kan tänka sig.

Och jag tänker redan nu - innan jag skrivit klart - att jag kommer återkomma till det. Det är till och med min tanke.

Men, nu:

häromdagen var jag på Fotohögskolans examensutställning. En del av utställningen handlade om el-stimulans av hjärnans lyckocentra som växte fram under första halvan 1900-talet. Av ett misstag kopplades elektroder till fel del av råttors hjärnor och man "upptäckte" därmed delen av hjärnan som kallas lyckocentra. Det dröjde inte länge innan människor (de forskare som jobbat med projektet i början) började testa det på sig själva. De stimulerade den delen av hjärnan med hjälp av att fästa elektroder där. Och snart ville de inte ha något annat. Råttorna som efter ett tag kunde "ge" sig själva lyckostimulans genom att trycka på en spak, ville snart inte ha något annat heller, och svalt till slut ihjäl eftersom de nekade mat, dryck och sexuellt umgänge med varandra. Ingenting gick upp mot den stimulans de fick genom att trycka på spaken.
Det blev en intressant tid på så sätt att kroniskt sjuka och deprimerade kanske nu hade fått en öppning för att slippa smärta - både fysisk och psykisk. Men mycket snart gick det överstyr och i hemlighet växte sällskap fram där man erbjöd denna el-stimo och att operera in elektroderna i hjärnan. Första gången var gratis, kan ju också tilläggas...
Det förbjöds så småningom, men förekommer tydligen fortfarande här och var.
Möjligtvis har de "Knark är bajs!" som slogan. "El-Stimo - för dig som också tycker knark är bajs!"

Med foto-manipulation kan man tex bli ganska grön:

3 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Haha, nej. Får man säga nej? Nej, nej, nej.

Anonym sa...

OK. Uppfattat. Men hos mig/oss skrivs inga jävla kryptiska saker om mitt märkliga förflutna. Och inte släpper jag till heller, ha ha. Det får man göra i andra bloggar. Privat-personligt, som sagt. Tyck till om omslagen nu!