onsdag, april 02, 2008

G.L.O - gilla ledig onsdag

Vid tredje försöket lyckades jag och min förbokade tvätt-tid klaffa och vi hade en dejt i uppgång 2A.
Nåväl, jag lyckades pricka in och komma ihåg helt enkelt.
Den har väl mest väntat mig...som tvättstugor gör mest.

Det bor en tjej i A-uppgången. Tidigare bodde hon inne på gården - i B tror jag. Hon står ofta utanför porten och röker. Ibland har hon med sig en bok. Jag misstänker att hon är sjukskriven. Möjligtvis är hon en av de lyckliga som jobbar hemifrån (frilansande skribent??). Men hon är ofta hemma. Och ofta ute och röker alltså.
Hon är också mer shoegaze än någon jag sett på länge. Mitt kategoriserande går på högvarv när jag ser henne. Hon har sin snedlugg med hårspännet, alltid kjolarna och snart kommer hon stå utanför utan sin vinterduffel.
Efter mina två år här känner vi nu igen varandra. Hela mitt första år var jag också hemma på heltid. I början var hon ganska blyg och tittade knappt upp och sa hon nånting uppfattade jag inget ljud utan gissade till mig ett hej av att läsa på läpparna (shoegaze alltså..).
Eller vad fan, blyg kanske hon inte alls är. Bara jävligt ointresserad av sina grannar.
Men jag tycker mig ana att allt eftersom tiden gått har hennes "hej" blivit ljudligare och hon tittar upp med en gång när hon ser mig. Möter mina ögon. Och nu känner vi igen varandra väldigt väl. Och jag får sån lust att hälsa på henne när jag ser henne! Jag tycker det känns så löjligt att gå förbi henne varje gång, jag vill bara säga att "nu har vi sett varandra tillräckligt många gånger, jag heter Caroline och jag bor högst upp i F. Hej."

Övrigt:
vinterjackan är fortfarande garderobsförvisad (jag har varit lite orolig att min frusna kropp ska skallra tills jag tar fram den igen..). Men istället åkte manchester-kavajen fram idag. Den gamla trasan.
Och med en pocketbok i fickan kände jag mig academia completo. Sofisticato.
(Eller tja, en stund iallafall. Det är alldeles för hippt för mig att personifiera mig utefter mina kläder. Ät mina shorts, ungefär.)

PS. Vaccination är inte en kul historia för plånboken.

2 kommentarer:

VERONIKA sa...

Shit vad jag diggar din friss! Den är grymt snygg!

GenerationY sa...

tack! vad snäll du är! nu blev jag glad.
ps. jag och frisyren börjar komma överens bättre och bättre också.