söndag, april 27, 2008

att göra slut

Jag tänker låta mina växter självdö. (De är redan på god väg som synes).
Det är i alla fall det jag kommer förbereda mig på ha hänt när jag kommer tillbaka.
Och innan jag åker på tisdag ger jag dem sista smörjelsen i form av lite vatten och ömhet. Så får vi se hur de klarar sig.
"Stackars dem, de vet inte att du kommer låta dem dö" - var M:s kommentar.
Nej, inte så kul. Men det man inte vet har man inte ont av?
Jag borde hållt kontakt med F - trädgårdsmästaren. Han hade aldrig låtit mig bete mig så vårdslöst mot mina växter.
Att göra slut på maten i sitt kylskåp innan man reser bort är sannerligen ett projekt. Planerandet för dagens måltider blir ett noggrannt uttänkt finlir. Kanske spara lite på keson på morgonen så att det räcker till morgondagens frukost också, och istället kanske äta ett extra ägg så att de tar slut. Kylen kommer innan frysen helt klart. Finns det något ätbart i kylen så är det det som blir middag och inte quornfärsen som ligger i frysen och bara väntar på att bli en god måltid.
Som att göra slut med sitt kylskåp.
Det som är kylskåpets enda syfte kommer inte behövas på två månader.
"Jag gör slut med dig nu, Kylen. Jag behöver inte dig längre. Jag använde dig, och nu tömmer jag dig. Skulle egentligen kunna stänga av dig också... Men det gör jag inte. Du kan väl kyla folkölen som ingen kommer dricka upp. Du är värdelös."

1 kommentar:

Anonym sa...

Hoppas det blir fint i Sydamerika. Fint och vackert inlägg om kylen.