måndag, mars 17, 2008

bok-blogg del I

Jag läser mycket. Som jag nämnt i ett tidigare inlägg är jag ibland lite av en boksnobb. Jag ratar kallt och fnysande allt som höjs till skyarna av någon annan anledning än att språket är underbart och/eller berättelsen är fantastisk (gud vad jag ljuger nu. Jag är precis lika författar-nyfiken som den nästa, och kan köpa en bok enbart för att den som skrivit den intresserar mig).

Men -

jag har preferenser, och eftersom jag inte gillar kategoriseringar - för de faller alltid på eget grepp någonstans i ledet - så nöjer jag mig med att säga vad jag gillar, och inte det motsatta. Det blir liksom så mycket mer positivt då också.

Jag har en lista med böcker som jag vill läsa. Den har jag för att jag inte ska glömma bort intressanta titlar som fladdrar förbi (när man minst anar det), men också för att skriva upp boktips som jag fått - som också är intressanta titlar som fladdrar förbi. När jag läst en bok så markerar jag den med röd text. Mycket pedagogiskt.

Ett par böcker jag nyligen läst och uppskattar enormt:
- Stolthet och fördom; Jane Austen
- Vindens skugga; Carlos Ruiz Zafón

Men förtjusningen ligger ju i böckerna jag än inte läst. Jag har gjort nätbokhandelsräd två gånger den senaste månaden. Och idag fick jag tag i 'Lille prinsen'! Lycka! Sista exemplaret i butiken!

För mig att läsa (och dig att sucka av o-intresse över min ljuvliga boklista):
- Jane Eyre; Charlotte Brontë
- Främlingen på Wildfell Hall; Anne Brontë
- Den moderna döden och
- Stundande natten; Carl-Henning Wijmark
- Mästaren och Margarita; Michail Bulgakov
- Valfrändskap; Johann Wolfgang von Goethe
- Förnuft och känsla; Jane Austen
- Anteckningar från döda huset; Fjodor Dosotjevskij

Jag antar att jag är en bra bit ner i 1800-tals-författar-träsket.
Men det känns alldeles utmärkt. Jag vill inte ha något annat.

Inga kommentarer: