onsdag, mars 19, 2008

andra människor


Idag sa J till mig att jag var snygg i håret. "Har du gjort nåt med det?"
Nej.
Det var snällt och förvånande. Jag har ju tant-frisyr nu...






Till jobbet: tog spårvagnen - tog en till spårvagn - tog bussen - framme.

Från jobbet: tog bussen. Fullt. Överfullt. Jag satte mig precis efter de första sätena där det brukar stå backar med tidningar, där det är som en liten plattform som man kan ställa tex väskor på. Där satte jag mig. Mittemot mig tre afrikaner. Jobbade på Astra Zeneca. Deras ljudliga obegripliga samtal hördes. Deras kluckande skratt och rop följde mig när vi hade gått av bussen men gått åt olika håll. Jäklar vilket ljud de förde!
Underbart.
Jag togs tillbaka till afrikanska städer, arabiska rop och skratt som kommer långt nerifrån magen. Och åh vad jag längtade utomlands.
Tur att jag är på väg då.
Tog sen spårvagnen. Inte lika fullt. Men ändå så att en dam knödde ner sig bredvid mig. Jag flyttade mina ben, drog ihop mig lite extra och riktade mig inåt, bortåt, mot fönstret. Först när jag gick av såg jag att det var en transa som slagit sig ner bredvid mig. Jag blev lite orolig att han/hon trodde att jag flyttat mig och vänt mig bort av en annan anledning än den faktiska.
Byte - ny spårvagn. En kille sitter och stirrar in folk som går på och går av och jag undrar vad han tänker. Sen går han av. Och antagligen stirrar jag också.



Jag gillar:

1 kommentar:

Anonym sa...

Kollektivtrafikresor ger verkligen upphov till en massa märkliga situationer! Det är fint ibland och ett helvete andra gånger, men vad gör man inte för både miljön och plånboken? ;)