måndag, juni 23, 2008

16,5 miljoners

För 16,5 miljoner (minst) får man tornlägenheten i Hasselbladska Huset vid vattnet, bredvid Göteborgsoperan, i Göteborg. 8 rum och 340 kvm.
Det är betydligt mycket större än det hus vi - en sexpersonsfamilj - bodde i när jag var yngre.

Och jag kan inte låta bli att undra vem som kommer bo där... Troligen inte en barnfamilj.
Så vad ska de göra med all yta?

Jag har ibland en vurm för att hitta på ursäkter och luras, väldigt oskyldigt - ibland för att slippa skämmas och slippa förklara mig. Klassiska vita lögner.
Nu bör jag förklara mig känner jag - jag ljuger inte eller lurar folk jag känner såklart, i vardagliga vanliga situationer. Det kan vara folk jag inte känner - som häromsistens när jag skulle komma undan en försenad bokinlämning till biblioteket men slippa betala för den. Oskyldigt. Lite fina övertygande ursäkter helt enkelt... Jag är rätt bra på dem.
Och vurmen ligger i att jag njuter lite av det.

Men idag, när jag skulle boka en visning till tornlägenheten i Hasselbladska Huset kunde jag inte fara med osanning. Jag var tvungen att säga som det var - "jag kan inte betala 16,5 miljoner för en lägenhet. Det är inte därför jag skulle vilja komma på en visning...".
Mäklaren skulle ju ha sett det på mig! Jag har inte miljonär skrivet över mig. Och jag skulle ha svårt att upprätthålla masken med rak rygg.
Så jag sa som det var. Min pappa har haft kontoret däruppe. När Hasselblad bodde i huset, då satt min pappa däruppe. Jag skulle vilja se hur de har gjort om rummen nu. Och känna lite Hasselblads-anda från förr. "Får jag komma och titta?"

Mäklaren hade ett par dagar kvar innan semestern och verkade vilja tänka så lite som möjligt på visningar... Så hon bad mig återkomma imorgon med avslutet "vi ska nog kunna fixa nånting".


Bloggkartan.se Olskroken

1 kommentar:

Anonym sa...

oj, spännande! hur gick det sen, har du hört något från mäklaren?